Kendini Bilmek

IMG-20150930-WA0022Kendini bilmek. Hiç bilmezdim, kendini bilmek ne demektir. Yunus Emre ne demek istemiştir kendini bil derken. Hiç anlamazdım, gerçekten düşünür düşünür anlamazdım. Biliyordum ya işte adımı sanımı, yaşımı, sevdiklerimi ve umursamadıklarımı yetmez miydi? O değilmiş. Kendini bilmek evvela ne çok şey bilmediğini bilmekmiş. Bildikçe kıymetlenen bir şeymiş kendini bilmek. Bilmedikçe rezilliğe sürüklendiğinmiş.

IMG-20150930-WA0025Kendini bilmek nefsini bilmekmiş ilkin. Noksanlıklarını, eksikliklerini, acziyetini, kusurlarını bilmekmiş. Gidecek ne çok yolun olduğunu görmekmiş.  Kendini bilmek dıştan içe bir yolmuş, (en azından benim hikayemde) ne olmadığından yola çıkıp ne olduğuna varmakmış. En basitinden sahip olmadıklarının farkına varmakmış. Mal mülkü, aile çevreyi geçtim, sahip olunan(!) imkanları geçtim, bedeninin, aklının, düşüncelerinin, hatta niyetinin ve eylemlerinin, geçmiş ve geleceğinin, planlarının ve anının senin olmadığını görmek imiş kendini bilmek. Kendini eksene alıp çevrene yerleşen her şeyi ‘hayat’ adı altında toplayıp senin olduğunu düşünmen bir yanılgıymış ve kendini bilmediğinin en büyük işaretiymiş meğer.

IMG-20150930-WA0014Kendini bilmek bir nasip işiymiş. Herkes kendini bilemezmiş, yahut kendini bilmeye giden yolu bulamayabilirmiş. Kendini bilmeye giderken yolda da kaybolabilirmiş. Düşüp yolda kalabilirmiş. Hiç yola girmeyebilirmiş. Benim sıkça düştüğüm gibi, çok yol geldim sanarken ne kadar gerilerde kaldığını görebilirmiş…

IMG-20150930-WA0042Hiç bir şey bilmediğimi bile hakkıyla bilemememe rağmen, bunu bilecek kadar bilgisizliğimden kurtulamamış olmama rağmen çok istiyorum kendimi bilmeyi. Sanki o kendini bilmezlik tepesini aşınca bereketli bir ovaya çıkacakmış gibi hissediyorum. Kendini bilenlerdeki o derinliği ve enginliği arzuluyorum. O hale, o bağımsızlığa ve kucaklayıcılığa hayran oluyorum…

IMG-20150930-WA0023Bostan ve Gülistan çok yönlü, ruhu eğitici bir kitapmış, yazıkki yeni keşfettim. (Bir ara şimdi not alarak derlediklerimi yayınlayacağım burada.) Halbuki babam yıllardır söyler oku diye. Lezzeti şimdi alınacakmış demekki. Nasip şimdi imiş. Hikayeleri zahirde çok basit ama batında çok derinlikli. Okudukça kanatlanıyorum sanki. Başına vura vura değil usulca terbiye ediyor insanı, kendini ona açanı. Onu okurken içime dolanlar bunlar. Bir de Su Üstüne Yazı Yazmak’tan geride kalanlar… Bir de en iyi arkadaşımla birbirimizi takip ederken, yaşarken karşılaştıklarımızı değerlendirirken ortaya çıkanlar. Satır aralarında onun da cümleleri var. Bir de sırlı cümlelerini hala çözemediğim bir Yunus Emre var…

İlim ilim bilmektir 
İlim kendin bilmektir 
Sen kendini bilmezsin 
Ya nice okumaktır

Okumaktan murat ne 
Kişi Hak'kı bilmektir 
Çün okudun bilmezsin 
Ha bir kuru ekmektir

Okudum bildim deme 
Çok taat kıldım deme 
Eğer Hak bilmez isen 
Abes yere gelmektir

Dört kitabın mânâsı
Bellidir bir elifte
Sen elifi bilmezsin 
Bu nice okumaktır

Yiğirmi dokuz hece 
Okursun uçtan uca 
Sen elif dersin hoca 
Mânâsı ne demektir

Yunus Emre der hoca 
Gerekse bin var hacca 
Hepisinden iyice
Bir gönüle girmektir

Kendini bilmek için yollara düşenlerden, kendini bilenlere selam olsun.

4 thoughts on “Kendini Bilmek

  1. Merhaba,
    Henüz hiç bir şey belli olmamakla birlikte eşimin işi dolayısıyla Londra’ya yerleşmemiz gündeme gelince ben başladım Londra’da yaşam nasıldır diye araştırmaya.. Tesadüfen (ki gerçekte tesadüflere pek inanan birisi değilimdir 😊) yazılarınıza denk geldim. Birkaç gün önce 44 yaşıma girdim ve hayatım boyunca ta ki ilkokul yıllarımdan beri içten dışa ve bazen dıştan içe yolculuğumun idrakına varma mücadelesiyle geçirdim günlerimi. Yazılarınızı okurken kendimi buldum. Bazen kendimi çok yalnız hissederken tıpkı ben gibi kendini arayan birini bulmak mutlu etti beni.. İyi ki varsınız. Lütfen devam edin yazılarınıza, ben takip etmekten çok mutluyum zira. Sevgilerimle.

    Like

    1. Ne güzel, bu değişiklik çok iyi gelir umarım size. Yazılarımın da farkında değilim açıkçası, bencilce sadece kendim için yazıyorum gibi hissederken sizinki gibi yorumlar almak hem şaşırtıyor hem de mutlu ediyor. Sevgiyle🎈

      Like

Leave a Reply

