İngiltere’de Vegan Ürünler

trademark-logo

Vegan nedir? Hiç bir şekilde hayvansal madde içermeyen ürün ya da hayvansal gıda tüketmeyen kişi.  Vejeteryan olan kişi ile farkı, vejeteryan sadece et ürünleri tüketmeyen kişi,  ama vegan tamamen bitkisel besinlerle beslenen, hiç bir hayvansal gıdayı tüketmeyen kişi. 

Öncelikle belirtmeliyim ki ben vegan değilim. Vejeteryan bile değilim. Fakat son yıllarda beslenmeye dair maalesef çok geç kalınmış öğrenmelerim, kan grubuna göre beslenmeye dair okuduklarım, Türkiye’deyken dikkat ettiğim yurt dışında yaşarken maksimum seviyeye ulaşan helal hassasiyeti, zaman zaman yaşadığım sindirimsel ve vitamin emilimi ile ilgili sağlık problemleriyle vegan yaşam tarzı bana daha sempatik gelmeye başladı. Arada hacamat (kupa tedavisi) adlı tedaviyi yaptırıyorum o zamanlarda 2 ya da 3 günlük bir vegan yaşama geçiş yapıyorum ve hayvansal gıda tüketmediğim için kendimi arınmış hissediyorum evet, iyi geliyor ama vegan olarak bir yaşam benimseyebileceğimi sanmıyorum. Her ne kadar sebze ve tahılsal beslenmeye bayılsam da hayvansal gıdaların da beslenme için yeri doldurulamaz olduğunu düşünüyorum, belki fikrim zamanla değişebilir.

İşin ilginci bendeki vegan sempatisi yiyecek tüketiminde değil, yiyecek dışında kalan kişisel bakım malzemeleri, kozmetik, kıyafet gibi ürünlerde başladı. Çünkü hassasiyet gösterdiğim hayvansal ürünler o kadar çeşitli alanlarda tüketiliyordu ki satın aldığım her ürünün içeriğini, malzemesini didiklemeye başladım. Malum hayvanın sadece tüketilmesi değil ondan elde edilen tüm ürünlerin kullanımı uygun değildi çünkü. Kozmetiklerin bir çoğunun içinde bozulmasını önlemek için şampuanlarda, saç kremlerinde, diş macunu ve fırçasında, deri çanta, eldiven, ceket ve ayakkabılarda, özellikle rujlarda ve makyaj malzemelerinin hemen hepsinde, losyon ve vücut yağlarında, sayamadığım, bilemediğim hemen herşeyde Allahın muhakkak sebepsiz yaratmadığı, ama inanan ve bilenlerin de hassasiyet göstermesi gerektiği bu hayvandan elde edilen katkılar içeriyordu. Sadece bu hayvan da değil, rujlarda kırmızı rengi en doğal haliyle versin diye karmin denen böcekten elde edilmiş maddenin kullanıldığını, balina gibi bazı hayvanların kıkırdak ve spermlerinin kalıcılığı sağlamak için parfümler de dahil kozmetik ve kişisel bakım sanayinde yaygın olarak kullanıldığını, dudak kremlerinin ana malzemesinin çoğunlukla ölmüş küçük baş hayvan derisinde biriken yağ (lanolin) olduğunu duymak beni bu konuda iyice çekinerek satın almaya itti, belki de bu vesilelerle daha bilinçli hale gelmiş de olabilirim. Bütün bunları karnımdan uydurmuyorum, dünyaca ünlü hayvan koruma derneklerinin, örgütlerinin internet sitelerinde uzmanlar tarafından yapılan detaylı çalışmalar, araştırmalar var, neyin içinde ne kullanılıyor buralardan bakabilirsiniz. (bkz: peta, cruelty-free, leaping-bunny, vegansociety vb.)

Zaten bu konularda o kadar bilinçsiz tüketiyoruz ki ben kendime şu an olduğum yerden geçmişe dönüp baktığımda hayret ediyorum. Nasıl diyorum okumuş, eğitimli bir insanım ben? Nasıl da sorgusuz sualsiz ay bu çok ünlü marka, ay şunun parfümleri bir efsane diyerek resmen reklamlara kanarak cahilce satın alıyormuşum. Şimdiye kadar öğrendiklerimi başka birine anlattığımda o kişideki irkilmeyi görebiliyorum, çünkü kimse dudağına böcek, yüzüne koyun derisinde biriken yağ sürüp, içine hayvan spermi konmuş parfümü sıkmak istemez. Evet bilse şayet, istemez. İşte bütün bu bilgi eksikliğini fark ettikten sonra çevremde gördüğüm herkese anlatmaya başladım bildiklerimi, kimi zaman dünyayı dar etmişliğim de var belki, ‘sen o niveayı sürüyorsun ama hani insan saçı yağlanınca bir tabaka oluşur ya, heh işte onun koyunda oluşanını şu an dudağına sürdüğünün farkında mısın?’ diyerek… Ama tabi ki keyif kaçırmak için değil, sağlıklı, hijyenik, güvenli ürün tüketmek için, yoksa kimin ne kullandığından kime ne! Ancak bilmek, öğrenmek isteyen de varsa bilene düşen anlatmaktır kanımca.

Bardağı taşıran son nokta ilk çıktığında çok beğendiğim Toms marka ayakkabıların tabanındaki derinin domuz derisi olduğuydu. Bu kadar yaygın kullanıyor fakat bu nokta bilinmiyordu. ( Markanın internet sitelerinde yazıyor bakabilirsiniz. ) Bunu da gördükten sonra artık her şeye dikkat etmeye çalıştım, elimden geldiğince, gücüm yettiğince.

Hayır kafayı yemedim, bilakis bilgiye ulaşmanın bu kadar kolay olduğu bir çağda kişisel tercihlerim doğrultusunda yaşamak  çok da kolay oldu. Zorlandığım noktalar sadece yakın çevremde aman nolcak bu kadar inceleme bıdı bıdılarına laf anlatamamak- malum bizde kimse kişisel tercih demez de herkes herkesin herşeyine karışır- ve bir ürünü alırken mağazaya gidip direk sepete atabilme lüksünden yoksun kalmaktı. Ama bu iki zorluk da bana başka noktalarda kolaylık olarak geri döndü. Bir kere ürün içerikleri konusunda epey bilgi sahibi oldum, ne neyden elde edilir, nasıl üretilir, alternatifi nedir, çoğunlukla yabancı kaynaklardan çok şey öğrendiğimi hissediyorum, böylelikle neyin içinde ne olabileceğini de kestirmeye başladım ufaktan. 

Türkiye’deyken uzun bir araştırmayla hayvansal katkı içermeyen güvenilir kişisel bakım ürünleri bulmuştum (isterseniz yazabilirim bir ara) fakat kozmetik çok sıkıntılıydı, bir türlü istediğim ürünleri bulamıyordum. Güvenilir olarak bulduklarım da kalite olarak çok düşük çıkıyordu. Ancak yurt dışında beni en çok mutlu eden konulardan biri ürünlerin içeriklerindeki şeffaflık, vegeteryan ya da vegan olduğunu yazması, firmalarla iletişim kurduğunuzda son derece hızlı ve dürüst yanıtlar almaktı. Çünkü artık özellikle gelişmiş ülkelerde pazarlama dünyasında ‘itibar’ para kazanmaktan çok önce geliyor. Bu yüzden Apple en ufak bir hasarda ürünü sıfırıyla değiştiriyor.

Ingiltere’ye geldiğimde ise dediğim gibi çok rahatladım bu konuda. Markete girdiğimde bir şampuanın içinde hayvansal katkı olup olmadığını gösteren vegan işaretini görebiliyorsunuz. Kozmetiklerde de istenilen kadar çok değil ama yine de bulunabilir düzeyde oluşu mutluluk sebebi. 

Şimdi sizlerle burada keşfettiğim vegan ürünleri paylaşmak istiyorum ki belki benim gibi birilerinin işine yarayabilir. Ayrıca bu listeyi zamanla, keşfettikçe güncellemeyi düşünüyorum, bu da bilinsin.

Öncelikle kişisel bakım malzemeleri:

AVS0214W_main
Photo credit, please click on it.

– Holland& Barret’de bulabileceğiniz Faith In Nature adlı markanın tüm ürünleri vegan. Tesco’da da rastladım bu markaya. Şampuanı, saç kremi, sabunu, duş jeli ve nemlendiricisi var. Denemedim ama kullanıp memnun kalan duydum.

– ‘Sainsbury’s‘nin tüm kendi ürünleri (şampuan, saç kremi, sabun, duş jeli, bulaşık deterjanı…) hayvansal içerik kullanmadığını beyan ediyor ve hayvanlar üzerinde test etmediğini gösteren ‘cruelty-free’ amblemi var.

600_style_expertise_range-9c209
                        For photo credit please click on it

– Yine Superdrug’ın kendi üretimi olan (yıldız şeklinde amblemi var) şampuan, saç kremi, duş jeli, saç bakım ürünleri (mavi ambalajlı), dudak balmı/kremi. Bir çoğu vegan, vejeteryan diye de yazıyor dudak balmlarından bazılarında. Bunları ayırt edemeyeceğiniz kadar farklı ürün olabiliyor bu dükkanlarda, fakat sorarsanız gösterirler.

(H)_brands_originalsource_0
For photo credit, please click on it.

– Sainsbury’s’lerde, Boots’larda bulabileceğiniz The Original Source adlı markanın duş jelleri ve sıvı el sabunları, denedim ve kesinlikle tavsiye ederim, her biri ayrı güzel kokularda, özellikle naneli duş jeli çok ferah. Üzerinde vegan amblemini görebilirsiniz. Bu marka keşke şampuan ve saç kremi de çıkarsa diye hayıflanıyorum.

fennel-flo

mint-FF

– En çok önemsediklerimden biri diş macunu! Bunda da bazı büyük Waitrose ve Holland& Barret’lerde Kingsfisher adlı doğal içerikte helal bir diş macunu var, kullanıyorum ve çok memnunum, tamamen vegan ve helal sertifikası var. Rezenelisi ve nanelisi var ikisi de harika ürünler. Aslında Holland& Barret’de bir çok ürünün vegan versiyonunu bulabilirsiniz, bu konuda Holland& Barret derya deniz…

base
235             For photo credit, please click on it.

– Yine Holland& Barret’de Dr.Organic diye bir marka var, şampuan, saç kremi, duş jeli, nemlendirici ve çeşitli losyonları var. Gördüğüm kadarıyla tüm ürünleri vegan ya da vejeteryan. Bu markanın narlı bir şampuanını denedim ama hiç beğenmedim, çalı süpürgesi gibi yaptı saçımı, normal şampuanların da iki üç katı fiyatta, bir türlü anlam veremiyorum zaten daha çok para verdiğimiz ürünlerden daha az memnun olmamıza :/ Sonra gittim ebat olarak iki katı, fiyat olarak dörtte biri bir şampuan aldım Superdrug’dan, çok da memnun kaldım. :)

Gelelim kozmetiğe:

– Yine Superdrug diyeceğim, içinde iki marka var ürünleri vegan olan, yalnız her Superdrug’da olmayabiliyor bakmanız lazım.:

Barry-M-Cosmetics-Lo

smokin_hot_palette_large
Benim memnun kaldığım paleti.

BarryM diye bir marka, her ürününü denemedim ama göz kalemi, far paleti aldım bu markadan ve gözleri kozmetik ürünlerde hassas olan bende hiç sorun çıkarmadı, gayet memnun güzel çıktı. Fakat dikkat bu markanın her ürünü vegan değil, mesela far paletlerinden yalnızca iki tanesi vegan diğerleri hayvansal katkı içeriyor. Ürünlerin üzerinde vegan yazmıyor, ama internet sitesinde her bir ürün hakkında bilgi bulabilirsiniz.

bbrandshopheader

bbrandshop_foundation
Bu markayı gördüğünüzde sessizce arkanıza bakmadan kaçabilirsiniz…

B. diye bir marka daha var ürünlerinin vegan olduğunu belirten ama ben buradan ne aldıysam memnun kalmadım. Fondöteni çok ağır bir kere, ben su bazlı nefes aldıran cinslerini seviyorum. Çok fondöten kullanan biri değilim ama elimin altında içime sinen ürünler olsun istiyorum açıkçası. Biri fırçalı biri de stick şeklinde iki kapatıcısını kullandım, ikisi de berbat ürünler, ne kapatıcılığı var ne cilt üzerinde duruşu güzel. Rimeli ise faciaydı, sakın almayın diyebilirim. Sadece rujları güzel, iki rengini aldım ve problemsiz kullanıyorum.

Home_Face
Urban Decay

247Concealer_m

 

cpp_NakedWeightlessUltraDefinitionLiquidMakeup_l
Kullandığım ve memnun kaldığım stick kapatıcı ve fondöteni.

– Kozmetikte bildiğiniz gibi iki çeşit pazar var, biri Drugstore deniyor, son derece ucuz, çok yüksek kalite olmayan ürünler (MaxFactor, Maybelline, Rimmel, Loreal falan filan hep bu grupta), bir de High End denen ürünler var ki daha kaliteli(!) daha pahalı ürün satıyorlar (Chanel, Dior, YSL, Guerlain falan). Az önce bahsettiğim kozmetik ürünler Drugstore grubuna dahil. High End grubuna giren bir vegan marka olarak Urban Decay de kesinlikle tavsiye edeceğim bir marka ama dikkat yine her ürünü vegan değil, yetkili güzellik uzmanına sorarsanız hangi ürünlerin vegan olduğunu katalogdan gösterebilir. Zaten temel ürünlerinin bir çoğu vegan. Sadece göz farlarında simli olanları denizden elde edilen bir hayvanın kabuğundaki pırıltılarını içeriyor galiba tam bilmiyorum. Fondöteni muhteşem, yani bende çok iyi durdu, çok hafif, su bazlı, boğuyormuş gibi sıkmıyor yüzünüzü, hafif bir krem sürmüş hissi veriyor, ben başarılı buldum açıkçası. Primer’ı var o da vegan ve çok hafif bir ürün. Kalem şeklinde olan göz altı kapatıcısı vegan yine ve kullanışlı. Ambalaj üzerinde vegan işareti bulunmuyor, yine internet sitesinden çalışıp gitmeniz gerekecek :)

– Bir de internet üzerinden satış yapan ya da butik mağazalarda bulabileceğiniz vegan kozmetik ve kişisel bakım ürünleri var. En ünlülerinden biri Beauty Without Cruelty markası. %100 vegan olması çok hoş ama ben hiç kullanmadım. Tarte var çok ünlü bu pazarda, yine kullanmadım ama bilginiz olsun. Daha geniş bir liste isterseniz ise benim sık sık başvurduğum www.logicalharmony.net sitesini tavsiye edebilirim. Makyaj severlerin bildiği Essie Button’ın blogundaki şu yazı da kısa ama ilginizi çekebilir tık tık!

Bir de vegan ile karıştırılmaması gereken bir başka tanım var ki Cruelty-Free, yani hayvanlar üzerinde test edilmemiş, hayvanlara eziyet edilmeden elde edilmiş ürünler. Bu ürünler de zaman zaman vegan olabiliyor, yani hayvansal katkı içermeyebiliyor ama her zaman değil. Yani her Cruelty-Free ürün vegan değil buna dikkat. Mesela Sainsbury’s ürünleri hem cruelty-free hem de bu vegan anlamına geliyor ama Burt Bees ürünlerinin hepsi Cruelty free ama malesef vegan değil. Diyeceğim o ki bir ürünün %100 doğal, organik vesaire oluşu da onu yukarıda bahsettiğim hususlarda güvenilir yapmıyor.

İşte bize düşen her ne tüketirsek tüketelim ister yiyecek, ister bakım, isterse kıyafet neyin hangi yollarla elimize ulaştığını bize nelerin hangi cicili bicili ambajlarda sunulduğunu bilmek. Tercihlerimiz noktasında özgürce yaşamak için bilinçli ve birlikte hareket etmek, beğenmediğimiz, içeriğini sağlıklı, hijyenik, güvenilir, helal bulmadığımız ürünlerin şirketlerine hiç olmazsa bir mail yoluyla taleplerimizi dile getirmek. Çok zor değil artık bu işler, vejeteryan bir kitle varsa ona göre ürün üretilmeli, helal hassasiyeti varsa ona göre, her birimizin en ufak bir hassasiyetini dikkate alacak şekilde farkındalık oluşturup talep geliştirmeliyiz ki ürünler kişisel tercihlere göre şekillensin. Firmalar daha şeffaf ve dürüst olmalı böylelikle. Özellikle anne olsaydım bebek ve çocuk ürünlerine kafayı takardım bu konuda. Dilerim giderek büyüyen bilinçli bir kitleye dönüşürüz de herkes istediği gibi yaşama, tüketme imkanı bulur.

Not: Parfüm olayına daha giremedim, çok bilgim yok, Türkiye’den getirip kullandığım bir kaç ürün var onun dışında doğal çiçek kokularını tercih ediyorum lavanta, yasemin vb. Fiyat olarak ortalamanın üstünde olsalar da içerikteki sadelik tercih etmem için yeterli.

Leave a Reply

